El Servei d'Innovació de l'AMB ha treballat en dues línies concretes, i sovint vinculades, durant el mandat 2015-2019, com són la secció Smartcity i la secció de la Difusió digital de les actuacions i serveis de l'Àrea Metropolitana de Barcelona.
Per la seva banda, la secció de Difusió digital ha assolit una remodelació important de la pàgina d'inici i de les subpàgines del web corporatiu, i ha generat nous suports per facilitar-ne la difusió. També s'ha implementat el disseny web adaptatiu (o responsive) com a rutina en la producció de productes digitals. El període 2015-2019 ha significat la consolidació de la navegació per a mòbil: més del 52% de la ciutadania accedeix als productes web a través d'aquests dispositius.
-
Plataforma Smart AMB
La plataforma Smart AMB, que se centra en la integració d'informació, consolidació i desplegament de serveis compartits de tecnologies smart per a la seva aplicació en l'àmbit metropolità, s'ha implementat durant aquest mandat en la gestió de la xarxa de parcs i jardins, de les platges metropolitanes, de la promoció d'àrees d'activitat econòmica, així com en la gestió del Parc Riu Llobregat (versió d'escriptori):
El 2019, la plataforma ha rebut una inversió important per part del fons FEDER de 4.297.520,66 €. Així, i gràcies a aquest cofinançament europeu es podran implementar més serveis metropolitans que ara s'han incorporat a la plataforma, com el transport públic i la gestió de residus (versió mòbil):
També s'incorporen noves funcionalitats: eines per facilitar l'opinió immediata dels ciutadans, un sistema de queixes i suggeriments en línia, informació municipal addicional i la interrelació de les dades de gestió.
A hores d'ara, dona servei a la majoria de municipis metropolitans i, durant el més de juliol de 2019, està previst que se n'hi incorpori un més, cosa que faria que tots els municipis metropolitans (36) tinguessin servei a la plataforma Smart AMB.
Durant aquest mandat, la plataforma ha informat més de 145.000 incidències diverses i, per exemple, ha facilitat el seguiment de prop de 9.000 actuacions.
INCIDÈNCIES Parcs 92.641 Platges 55.263 Rius 290 Residus 539
ACTUACIONS Parcs 8.309 Platges 367 Rius 26
-
Infraestructures smart
En aquest mandat, la implementació de la plataforma Smart AMB no ha estat l'única acció en aquest àmbit. El Servei d'Innovació de l'AMB ha implementat altres solucions que signifiquen una millora important en l'atenció a la ciutadania. Destaquen l'aplicació de sensors intel·ligents per detectar possibles avaries a les dutxes de les platges i evitar així el malbaratament d'aigua i la instal·lació de sensors a totes les papereres semisoterrades de gran capacitat de les platges de tots els municipis metropolitans. Aquest nou sistema de telegestió permet saber de manera remota si estan plenes i, amb les dades enviades, fer una ruta de recollida més planificada i eficient.
Una altra actuació destacada és la sensorització de fanals per determinar la potència necessària en l'enllumenat dels parcs metropolitans o la telegestió del reg (per estalviar aigua).
A més d'aquesta optimització de recursos, els sensors aporten molts altres avantatges. Així, redueixen l'emissió de CO2 dels vehicles de recollida, en disminueixen la freqüència de pas per la platja fins a un 80% i permeten la recollida exclusivament nocturna durant la temporada de platges, amb l'objectiu de millorar la seguretat i el confort dels usuaris.
El sistema també incorpora un seguiment per GPS i avisos immediats en casos d'incidència, limita el desbordament de residus i ofereix dades interessants, com ara la freqüència de les recollides o els hàbits dels ciutadans.
-
Infraestructures smart
-
Difusió digital
Un dels objectius del SIAM (sistemes d'informació per a l'atenció multicanal) és el desenvolupament de productes que donin resposta a les necessitats de difusió i divulgació de la informació que genera l'AMB.
Respecte dels productes finalistes i visibles a la ciutadania (front-end) es disposa en l'actualitat de deu suports digitals, de manera que la informació s'adapti de manera eficaç, en funció de la seva pròpia naturalesa i en funció de les necessitats de comunicació de la institució. Els suports digitals són:
- Web corporatiu: web principal de l'AMB.
- Webs estratègics: tenen l'objectiu d'agrupar i donar difusió personalitzada a accions estratègiques de l'AMB com ara, el web del PDU, el de l'Agència de Desenvolupament Econòmic o la campanya Canvi d'hàbits.
- Webs integrades: pàgines fetes fora del Servei d'Innovació que inclouen els estils del web corporatius i la capçalera i el peu de l'AMB, tot i estar allotjades en servidors externs. Sovint aquestes pàgines queden integrades en altres suports com webs especials o monogràfics.
- Webs especials: volem facilitar l'accés a la informació més particularitzada i de servei de l'AMB. Actualment hi ha cinc pàgines especials, que són el web del Parc Riu Llobregat, el web de les Rondes, la Guia didàctica del programa d'educació ambiental Compartim un Futur, el web sobre el nou servei d'aparcament metropolità i la Memòria de mandat. Abans que s'acabi el mandat està prevista la publicació de tres especials més: el Programa Millor que Nou de prevenció de residus, el web del Litomet, un repositori d'eines i recursos sobre el litoral metropolità, i la plataforma metropolitana de dades espacials IDEAMB, on es podrà consultar la informació geolocalitzada de l'AMB.
- Pàgines especials: disseny adaptat a continguts geoposicionats o plataformes específiques de cerca (serveis per empreses, economia circular, projectes energètics, biodiversitat...).
- Monogràfics: aquest suport, molt pensat per als mòbils, amb navegació en una única plana, serveis per donar resposta a accions molt localitzades o de petit format, com ara grans esdeveniments com el Post-Hàbitat III o sistemes de treball com el BIM. El monogràfic es podria, d'aquesta manera, comparar amb un fullet digital. També tenen una funció de landing page (pàgina d'aterratge) que permet la promoció de productes digitals propis, com ara l'app AMB Aparcament metropolità per a mòbils o informació de negoci present a Barcelona opportunity.
- Aplicacions mòbils: s'han creat quatre aplicacions natives per a android i iOS i, enguany, s'està desenvolupant la primera webapp.
- Butlletins: 14 butlletins de diverses temàtiques i tres serveis de notificacions push (avisos fitosanitaris, avisos per contaminació atmosfèrica i avisos del taxi), la qual cosa significa un volum de prop de 30.000 subscriptors i més de 400 enviaments, amb una mitjana d'obertura del 15%.
- Blogs corporatius: 7 blogs temàtics amb la incorporació prevista d'un altre abans de la finalització del mandat 2015-2019. Aquest format permet un tractament més personalitzat i flexible de la informació que generen les diferents àrees metropolitanes.
- Xarxes socials: un total de 29 xarxes socials, amb una forta presència de comptes de Twitter i Instagram.
Repositori d'eines digitals-
Portals, webs, aplicacions, eines digitals i integracions
-
8 portals web
AMB, Taxi, Transparència, Memòria 2011-2015, Procés participatiu, Memòria 2015-2019, Consorci Metropolità de l'Habitatge, LIFE Methamorphosis
-
5 webs integrades
Web Metròpolis Barcelona (*), web de l'Agència de Desenvolupament Econòmic (*), web Canvi d'hàbits, Visor de qualitat de l'aire, Visor de fauna (*) suport de web estratègica
-
9 webs especials
Web de l'Habitatge, Parc Riu Llobregat, Guia didàctica, Rondes, Millor que nou, LitoMet, Aparcament, Plataforma IDEAMB i Memòria 2019
-
16 planes especials i eines digitals
Web Electrolineres, Situació ambiental, Perfil del contractant, Observatori econòmic, Serveis per a empresa, Imatge institucional, Organigrama, NUMAMB, CCAE, Calcula la teva ruta, Parades taxi, Bot de conversa de mobilitat, Avisos servei Mobilitat, Guia d'estils, TV IMET
-
8 blogs
AMB Metròpolis Barcelona, Blog de la Bicicleta, Educació per a la Sostenibilitat, Blog del Millor que Nou, Plataforma InnoAMB, Tenim Drets, Teixim llibertats, Clima | Energia, Agència Econòmica
-
5 eines transversals
dades obertes, formularis, butlletins, procés participatiu
-
4 components
Gràfic dinàmic, mapa dinàmic, timeline dinàmic i lector de xarxes socials
-
4 apps i 1 webapp
InfoParcs, InfoPlatges, Calcula la teva ruta, Taxi al dia | Estat de l'aire (webapp)
-
10 integracions amb sistemes aliens
DGT, Proactiva, Gencat, Bicibox, Servidor Cartogràfic de l'AMB (GIS), Serveis AMB Informació, Twitter, Facebook, Instagram i YouTube
-
2 web services publicats
Guàrdia Urbana, PGR
-
3 cercadors generals
integrats amb Google Custom Search
-
43 cercadors temàtics
Agenda, Notícies, Notes de premsa, Publicacions, Catàleg Opendata...
-
3 eines de tramitació electrònica
Amb sistema d'identificació i signatura VÀLid: presentació d'instàncies d'AMB (instància genèrica i de selecció de personal), gestió d'altes i baixes de taxistes IMET i formulari de dret d'accés transparència
-
1 extranet
Gestió d'informes d'idoneïtat i expedients del Consorci Metropolità de l'Habitatge (CMH)
-
-
Analítica web
-
% trànsit
13 % servidors (AMB) 87 % extern (fora de l'AMB)
-
Tipologia trànsit
45 % buscadors, 21 % enllaç web, 32 % directe, 2 % xarxes socials i altres
-
Dispositius d'entrada
44 % ordinador, 52 % mòbils i 4 % tauletes
-
299.699
visites/mes
-
153.786
usuaris únics/mes
-
2.380.000
consultes/mes opendata
-
785.698
pàgines visites/mes
-
2,62
pàgines/visita
-
2' 39"
durada/visita
-
51,47 %
taxa de rebot
-
-
Volumetria de continguts
-
15.691
continguts web publicats
-
1.731
pàgines i articles publicats
-
2.948
notícies i notes de premsa
-
27.240
imatges pujades al gestor
-
12.812
documents pujats al gestor documental
-
3.436
activitats publicades
-
1.130
publicacions i estudis
-
941
serveis per empresa i prestadors de serveis
-
504
licitacions al perfil del contractant
-
345
entrades als blogs
-
405
punts d'interès
-
76
fitxes de tràmits (seu electrònica)
-
92
parcs i platges
-
96
ofertes d'ocupació pública
-
86
usuaris: 69 interns, 17 usuaris externs (amb sessió iniciada l'últim any)
-
-
Serveis directes
-
8.593
anuncis d'oferta/demanda i compra i venda de publicat al portal del Taxi (des de 2014)
-
547
usuaris del servei d'instàncies
-
704
instàncies de l'AMB presentades telemàticament (des de 2018)
-
16.346
registres a formularis (des de 2014)
-
7.482
inscripcions (des de 2014)
-
426
butlletins i notificacions per correu electrònic (des de 2014)
-
29.492
subscriptors a butlletins i notificacions
-
1.052
notificacions push enviades a l'app Taxialdia (des de 2017)
-
16.803
tràmits en línia de l'IMET (des de 2016)
-
2.831
expedients de rehabilitació CMH
-
2.085
informes d'idoneïtat CMH
-
57
usuaris extranet CMH
-